Tyskerne spiser mere ost

Læs tid
1 min
Publiceret
13 juni 2001
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Det tyske osteforbrug stiger fortsat, og de tyske forbrugere spiste i gennemsnit hver 21,1 kg ost i 2000. Det viser en ny undersøgelse. Det betyder, at tyskerne er de tredjestørste ostespisere efter grækerne og franskmændene.

Samtidig er de tyske forbrugere de mest åbne over for udenlandske oste. Det kan man især se på selvbetjeningssortimentet, hvor andelen af udenlandsk ost er 70 pct. Ved betjeningsdiskene udgør de udenlandske oste 35 pct. af sortimentet.

Det forventes, at osteafsætningen fortsat vil stige frem til 2005, og dette vil især ske på de højtforædlede ostetyper og de såkaldte convenience produkter.

I Tyskland bruges ost ligesom i Danmark typisk på brød. Imidlertid skyldes stigningen i forbruget også, at ost anvendes mere til madlavning. Hele 85 pct. af de tyske husholdninger anvender ost i varm mad, 74 pct. bruger den i salater, og 58 pct. putter ost i sovsen.

Ca. en tredjedel af Arla Foods' osteeksport går til Tyskland.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663