Afmatning i EU og på verdensmarkedet
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 13 marts 2002
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Faldende priser på smør og skummetmælkspulver både i EU og på verdensmarkedet får nu også en afsmittende effekt på priserne for ost, hvor der i øjeblikket er en markant nedgang.
Det oplyste Arla Foods' adm. direktør Jens Bigum i sin beretning på Arla Foods’ repræsentantskabsmøde i Rebild sidste uge.
”Det er ikke noget nyt, at markedssituationen svinger mellem gunstige og mindre gunstige perioder. I øjeblikket må vi så konstatere, at udviklingen svinger i den mindre gunstige retning. De kommende måneder bliver ikke lettere, da vi nok må erkende, at bunden i denne udvikling endnu ikke er nået”, sagde Jens Bigum.
I Arla Foods mærkes udviklingen blandt andet ved, at sidste års mælkeknaphed er vendt til en situation med rigelige mængder mælk i forhold til efterspørgslen efter mejeri-produkter på markedet.
En anden stor udfordring er håndteringen af det fedtoverskud, der følger af udviklingen mod mere fedtfattige produkter på hjemmemarkederne. Et arbejde er sat i gang, der dels skal belyse omfanget af fedtoverskuddet i de kommende år og dels komme med løsninger til at fremme en lønsom afsætning af mælkefedtet.
”En oplagt mulighed, som vi undersøger, er at styrke afsætningen på de internationale markeder for Lurpak, men også andre muligheder vil blive vurderet”, sagde Jens Bigum.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.