Arla Foods er ombejlet
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 06 februar 2002
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
”Alle venter radikale ændringer i konkurrencebetingelserne og forsøger at opbygge venskaber og alliancer på tværs af lande og verdensdele”, sagde Jens Bigum i sin beretning og nævnte, at Arla Foods i det første halvandet år har indgået alliancer og joint ventures med National Foods i Emiraterne, Delta i Grækenland, SanCor i Argentina og sidst med newzealandske Fonterra.
”Interessen for at udvide denne form for samarbejde har antaget et hidtil uset omfang, og Europas største mejeriselskab Arla Foods er ikke blandt de mindst ombejlede”, sagde direktøren, der samtidig gjorde opmærksom på, at selv om Arla Foods tager alle den slags henvendelser alvorligt, skal de alliancer, selskabet indgår i, bidrage til at styrke den strategiplan, Arla Foods arbejder efter.
”Vi har ikke ressourcer til at alliere os med virksomheder, der blot ønsker at øge deres egen overlevelseschance. Dertil er tiden for knap og kampen for hård”, sagde den administrerende direktør.
”Samtidig sker der en udvælgelse af de fremtidige leverandører til detailhandelen, hvor en række virksomheder bliver fravalgt. Arla Foods’ mål er ikke at blive fravalgt, men udvalgt”, sagde Jens Bigum med henvisning til selskabets strategiplan, strukturplan og konsolideringspolitik.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.