Arla Foods vil bryde den kinesiske mur

Læs tid
1 min
Publiceret
10 april 2002
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods er med, når fødevareminister Mariann Fischer Boel i selskab med en række danske virksomheder og organisationer på søndag indleder et erhvervsfremstød i Kina.

Kina blev for nylig medlem af verdenshandelsorganisationen WTO og er med sine 1,3 mia. forbrugere blevet ganske interessant for eksportvirksomheder. Desuden er det kinesiske marked nærmest jomfrueligt, når det gælder mejeriprodukter.
Kineserne spiser traditionelt hverken ost eller smør, og det gennemsnitlige forbrug af mælk pr. kineser når ikke engang op på to liter om året - i Danmark drikker hver af os 100 liter.

Det kan altså blive en langsommelig proces at skabe et kinesisk behov for mejeriprodukter, men Arla Foods tror på, at der er en god fremtid for især mælkebaserede ingredienser i Kina. Af samme grund har Division Ingredients ved årsskiftet åbnet et salgskontor i Beijing, hvor der foreløbig er ansat en enkelt medarbejder.

”I øjeblikket forsøger vi at få yoghurtindustrien til at benytte vores proteinprodukter. Forbruget af yoghurt er i kraftig vækst, fordi den økonomiske udvikling giver kineserne mulighed for at købe mere avancerede produkter”, fortæller salgschef for Arla Foods Ingredients i Japan, Nels Gaardahl, der deltager i det danske erhvervsfremstød.

Salgschef Jens Thamdrup, Arla Foods South East Asia, skal også med. Som ansvarlig for salget af smør og ost ser han turen som en mulighed for at styrke kontakten til de kinesiske myndigheder, detailkæderne og distributørerne.
”Kina er som marked mere oplagt for Division Ingredients. Smør og ost afsættes primært til vesterlændinge og rige kinesere, da det er relativt dyre produkter. Så vi forventer ikke, at salget af smør og ost eksploderer, selv om importafgiften netop er sænket”, siger Jens Thamdrup fra salgskontoret i Malaysia.

Kina-besøget, der er arrangeret af Landbrugsraadet, Dansk Industri og Fødevareministeriet, begynder på søndag og slutter den efterfølgende lørdag.
Delegationen skal besøge de to driftige handelsbyer Shanghai og Guangzhou i det sydlige Kina, hvor et besøg på en mejerivirksomhed er på programmet.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663