Eksporten til Rusland igen på vej frem
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 25 september 2002
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Efter sammenbruddet på det russiske marked i slutningen af 90’erne udvikler Arla Foods’ eksport til landet sig igen positivt.
Siden fusionen mellem MD Foods og Arla i 2000 er den årlige eksport steget med en tredjedel fra ca. 1.500 tons til omkring 2.000 tons.
”De russiske kunder reagerede meget positivt på fusionen, og desuden fik vi hurtigt efter fusionen ændret strategien for Rusland, og det begynder nu at give resultat”, siger eksportchef Irina Karlström.
Eksporten består dels af svenske skæreoste, der fortrinsvis afsættes i dagligvarebutikkernes delikatessediske, dels af specialoste i forbrugerpakninger som feta, havarti, skimmelostene i Rosenborg-serien og senest Buko flødeost, der i foråret blev lanceret på det russiske marked.
Dertil kommer at Arla Foods’ produkter har et særdeles godt ry blandt de russiske kunder. Sidste forår indførte Rusland et forbud mod import af blandt andet europæiske oste på grund af kogalskab og mund- og klovsyge, og Skandinavien var det første område, der fik ophævet importforbuddet. Da markedet igen åbnede for andre importører, oplevede man et prispres fra hollandske og tyske konkurrenter.
”På trods af det har vi formået at vende udviklingen på prissiden, så vi nu igen har en lønsom forretning i Rusland”, siger Irina Karlström.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.