Fanøs klage afvist

Læs tid
1 min
Publiceret
28 august 2002
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Mejeriforeningen giver alle mejerier lige adgang til at bruge Lurpak mærket, og alle mejerier får lige meget gavn af markedsføringen.

Det konkluderer Konkurrencestyrelsen i sit svar på de klager, som Fanø Mejeri har indgivet over Mejeriforeningens administration af Lurpak ordningen.

Konkurrencestyrelsen fastslår, at Fanø Mejeri ikke har ret i sine anklager om, at Lurpak ordningen er konkurrenceforvridende, og at Mejeriforeningen udnytter en dominerende stilling. Tværtimod fastslår styrelsen, at markedsføringsafgiften er fuldt ud lovlig betaling for brug af fællesmærkerne, og at alle Lurpak producenter betaler det samme for den generelle markedsføring.

Styrelsen skriver i sin indstilling til Konkurrencerådet, at Mejeriforeningen ikke stiller enkelte virksomheder ringere, og at Fanø Mejeri får samme udbytte af markedsføringen som alle andre. Konkurrencerådet ventes at træffe endelig afgørelse i sagen sidst i september.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663