Flaskemælken er tilbage i Danmark
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 08 maj 2002
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
30 år efter at danske mejerier for sidste gang tappede frisk mælk på flaske, genindfører Arla Foods nu flaskemælken.
Denne gang er flasken af miljøvenlig plastik, og indholdet er minimælk med 0,5 pct. fedt. Den nye flaskemælk har fået navnet Arla Mini, og ud over naturel fås den i to varianter med smag af henholdsvis cacao og vanille.
Målgruppen er unge og primært drenge, der i forvejen drikker meget mælk derhjemme. Arla Mini er tænkt som et alternativ til læskedrikke, så konkurrencen bliver barskere. Arla Foods’ produktchef for drikkemælk Karsten Jeppesen tror på, at flaskemælken som en sundere tørstslukker vil tiltrække de unge forbrugere.
”Det er ikke en ny læskedrik. Den er sund, naturlig, uden tilsætningsstoffer og frisk”, siger han.
Flasken vil, når skoleåret begynder i august, indgå i skolemælksordningen. Den har med sine 32 cl et lidt større indhold af mælk end de velkendte kvartliters mælkekartoner, der fortsætter i ordningen.
Karsten Jeppesen forudser, at flaskemælken om tre år har sat sig på tre pct. af mælkemarkedet på 550 mio. liter.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.