Mælkepriser på vej ned i hele verden

Læsetid
1 min
Publiceret
25 september 2002
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Kaj Ole Pedersen kunne på Mejeriforeningens generalforsamling i sidste uge glæde sig over, at mælkeprisen i 2001 blev den bedste i flere år for de fleste mælkeproducenter i den vestlige verden.

Afregningspriserne er imidlertid igen på vej ned på grund af de faldende priser på de internationale markeder.

Efter et ekstraordinært godt år for mejeriprodukter i 2001 har de seneste måneders faldende priser på verdensmarkedet for smør og skummetmælkspulver fået det andelsejede newzealandske mejeriselskab Fonterra til at varsle fald i mælkeprisen på 30 pct. i indeværende år.

I USA ventes et prisfald på omkring 15 pct. i forhold til året før.

I England har mælkeproducenter i den seneste tid gennemført aktioner i form af blokader foran butikker og mejerier for at demonstrere mod en rekordlav mælkepris.

Opgørelser fra juli måned viser, at de tyske mælkeproducenter, der nød godt af de gunstige afsætningsforhold i 2001, i år må se acontoprisen for mælk beskåret med ca. 13 pct., mens der i Holland forventes et fald på omkring syv procent.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Rune Jungberg Pedersen
Rune Jungberg Pedersen Kommunikationsdirektør Arla Danmark rpeda@arlafoods.com +45 91 31 10 88
Mathilde Bressum
Mathilde Bressum Communications Officer mabyl@arlafoods.com +45 91 31 16 40
Anders Græsbøll Buch
Anders Græsbøll Buch PR & Communication Associate Manager andbu@arlafoods.com +45 91 31 13 29