Vinderkartonen er fundet

Læs tid
1 min
Publiceret
20 februar 2002
Kontaktpersoner:
Skrevet af

29-årige Bente Tarbensen Lund fra Nørresundby kan snart stille sin helt egen mælkekarton på bordet hver morgen.

Hun har nemlig vundet Arla Foods’ konkurrence om nyt design til de 1 mio. mælkekartoner, som hver dag forlader mejerierne. Hendes forslag viser i fire tegninger – et yver, en tankbil, en indkøbsvogn og et glas mælk – mælkens vej fra ko til forbruger. Det syntes dommerkomiteen var en fremragende illustration af Arla Foods’ døgnfriske mælk.

”Samtidig er det en rar og venlig karton. Vi kunne alle sammen godt lide den lige med det samme. Og endelig har den et typisk dansk udtryk”, siger Karsten Jeppesen, produktchef for drikkemælk.

Det bliver dog ikke Bente Tarbensen Lunds streg, der kommer til at pryde den endelige udgave af kartonen. Layoutet med tekst og tegninger kan ikke direkte overføres til mælkekartonerne, så et designbureau er i gang med at bearbejde vinderkartonen.

Bente Tarbensen Lund bor sammen med sin mand Jørgen og deres et-årige søn Tobias. Hun er egentlig uddannet bager, men læser nu til grafisk designer på Seminariet for Håndværk og Design i Nørresundby. Om ideen til kartonen siger hun:

”Designet skal ramme en meget bred målgruppe, så jeg valgte en enkel streg. For at illustrere, at mælken er døgnfrisk, valgte jeg fire billeder, som fortæller historien om mælken fra malkningen, til man drikker den derhjemme. Det skaber fremdrift og dermed energi på kartonen”.

Bente Tarbensen Lunds karton blev præsenteret ved et arrangement på Dansk Design Center onsdag eftermiddag, hvor den 29-årige vinder også fik overrakt præmien på 100.000 kr.

I alt modtog Division Danmark 1.124 forslag.

Læs også...
Beskeden vinder
Mælkens vej blev vinder
Dansk Design Center: Vigtigt at tænke i design
Mælke emballagens udvikling fra 1880 - 2002

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663