500 Fakta-chefer undervist af Mejeriakademiet
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 27 november 2003
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
For første gang har Arla Foods afholdt et skræddersyet kursus for en af de store landsdækkende discountkæder i Danmark. 500 chefer fra 265 Fakta-butikker har været på skolebænken i Mejeriakademiet.
Hver uge handler 1,2 mio. danskere i landets 265 Fakta-butikker, og kæden havde i 2002 en samlet omsætning på 6,1 mia. kr. Ca. 14 pct. kommer fra salget af mejeriprodukter, og hvis man kan øge dette nogle få procentpoint, er der meget at hente. Og det kan sagtens lade sig gøre, mener Mejeriakademiet i Arla Foods.
Akademiet har derfor i samarbejde med Fakta netop gennemført 30 kurser for i alt 500 butiks- og souschefer fra discountkæden. Målet var bl.a. at give cheferne bedre viden til at udvikle mejeriområdet og derved hæve omsætningen samt optimere disponering og arbejdgange i mejeriafdelingen. Kurserne tog udgangspunkt i butikkernes egne salgstal.
”Derved bliver det meget brugbart, og kurset har været supergodt set fra vores side. Jo flere kompetencer, butikscheferne får, desto bedre bliver butikkerne”, siger Faktas salgsdirektør Peder Torp
Friskhed er vigtigt
Arlas key account manager for Fakta Bjarne Kristensen har sammen med Dennis Lyngsø fra Mejeriakademiet stået for kurserne.
”Vi har øget deres bevidsthed om, hvor vigtige mejeriprodukter er for deres forretning, og mange af dem blev overrasket over, at 14 pct. af deres omsætning kommer fra mejeri. Afdelingen bliver ikke altid prioriteret på det niveau, den er berettiget til”, siger han.
Netop friskheden på mælk er vigtigt for salget. Undersøgelser viser, at ca. 80 pct. af forbrugerne køber mindre mælk, hvis den ikke er frisk. Og over halvdelen af dem fravælger simpelthen butikken, hvis mælken generelt ikke er frisk.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.