Arla Foods i retten for Cheasy

Læs tid
1 min
Publiceret
21 maj 2003
Kontaktpersoner:
Skrevet af

For at beskytte sine fedtfattige mejeriprodukter under varemærket Cheasy har Arla Foods stævnet firmaet Nutricare, der sælger kosttilskud til brug for slankekure under navnet Speasy.

De to navne ligner hinanden så meget, ikke mindst når de udtales, at forbrugerne let forveksler dem, mener Arla Foods.

”Det er meget vigtigt for os at undgå forvirring blandt forbrugere. Det er så let at forveksle Cheasy med Speasy, at folk med interesse i sunde og fedtfattige produkter risikerer at købe et andet produkt end det, de forventer”, siger afdelingschef Tove Graulund fra Arla Foods’ Varemærkeafdeling.

Arla Foods kræver, at Nutricare holder op med at bruge navnet Speasy og opgiver sin varemærkeregistrering af navnet.

Siden 1990 har Arla Foods arbejdet på at opbygge Cheasy mærkets sunde og fedtfattige renommé, blandt andet gennem en kostbar markedsføringsindsats, og forbrugere med hang til den slanke linje har i høj grad taget Cheasy til sig. Hver dag sælger Arla Foods 140.000 produkter fra sit Cheasy sortiment. Sidste år omsatte Arla Foods Cheasy produkter som ost, yoghurt og syrnet fløde for omkring en halv milliard kroner.


Arla Foods' fedtfattige serie Cheasy skal ikke forvekles med kosttilskud under navnet Speasy. Derfor går Arla Foods nu rettens vej.

Markedsandele i fare
”Hvis vi ikke får stoppet denne udvanding af et af vores vigtigste varemærker, mister vi markedsandele og dermed indtjening til vore andelshavere”, siger Tove Graulund.

Hun tilføjer, at det ikke er fair, hvis andre virksomheder kan lukrere på den anseelse, Arla Foods har bygget op om sine varer. På visse områder kan Arla Foods og Nutricare endda komme i direkte konkurrence. Eksempelvis sælger Nutricare sunde snackbarer under varemærket Speasy, mens Arla Foods er i gang med at undersøge mulighederne for at lancere en sund Cheasy snackbar, som kan indgå i sortimentet af mellemmåltider under varemærket Cheasy.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663