Arla Foods interesserer sig for Ukraine

Læs tid
1 min
Publiceret
30 juli 2003
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Ukraine er et marked i stærk vækst, og Arla Foods vil gerne være en af aktørerne på markedet.

Endnu er det kun store forventninger, Arla Foods har til det ukrainske marked. Det er nemlig knap et halvt år siden, man etablerede sig i Ukraine med distribution via det dansk ledede selskab Jahn General Products.

Det er primært gul ost, feta, skimmelost og fløde, Arla Foods satser på at sælge, men man prøver også at få Lurpak ind på markedet.

Karsten Hoydal fra Division Oversø beskriver Ukraine som et marked i stærk vækst, især udvikler detailsektoren sig hastigst. Middelklassen er voksende og købekraften for højt forædlede mejeriprodukter stigende.

Ukraines egen mælkeproduktion er i øvrigt under udvikling og omstrukturering, ligesom landet har en stor eksport af eksempelvis ost til Rusland.

Med udvidelsen af EU bliver Ukraine nyt grænseland til det indre marked.

Børn i Ukraine

Mens Karsten Hoydal endnu ikke vil sætte kroner og ører på forventningerne til det ukrainske marked, så har 30 børn fra Ukraine allerede fået gavn af Arla Foods' interesse for landet.

På baggrund af Arla Foods engagement i Ukraine henvendte foreningen ”Børn i Ukraine – Giv dem en fremtid” sig nemlig denne sommer for at få støtte i form af fødevarer til sin sommerlejr i Roskilde.

Sponsor for fødevarer

På lejren, der har varet en måned, deltog 30 stråleramte børn, som alle kom fra det radioaktivt forurenede område omkring Tjernobyl.

”Hovedformålet med projektet er, at børnene får genopbygget deres immunforsvar. Det sker gennem ernæringsrigtig kost, og derfor et det vigtigt, at de får sunde og nærende fødevarer, som f. eks den mælk og ost, vi har fået sponseret fra Arla”, siger projektleder Jan Grejsen, der tilføjer, at de børn, foreningen tog afsked med i lørdags, har fået det tydeligt bedre, og nogle har taget op til 6 kilo på under opholdet i Danmark.

Det er syvende år i træk foreningen har arrangeret sommerlejr for stråleramte børn fra Ukraine.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663