Forbruget af langtidsholdbar mælk er fordoblet i Vesteuropa
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 22 oktober 2003
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Mens danske forbrugere foretrækker frisk mælk, nøjes andre vesteuropæere i stigende omfang med langtidsholdbar UHT-mælk.
På 30 år er forbruget af UHT-mælk fordoblet i Vesteuropa, så den langtidsholdbare mælk nu sidder på halvdelen af markedet.
Selv i lande med en stærk mejerikultur som Holland, Tyskland og Belgien er salget af UHT-mælk øget markant. I Tyskland er to ud af tre liter mælk langtidsholdbar. Og i Belgien er UHT-mælken helt dominerende. UHT-mælkens sejrsgang skyldes især, at den er lettere at producere og distribuere.
I Danmark går udviklingen den stik modsatte vej. Over halvdelen af forbrugerne fravælger en butik, hvis den gentagne gange ikke kan byde på frisk mælk, viser en ny AIM-undersøgelse gennemført for Arla Foods, Division Danmark. Jo flere børn, der er i en familie, desto større krav til friskhed.
Selv såkaldt frisk mælk har i mange vestlige lande flere dage på bagen, når den ender i butikkerne. Men hovedparten af de danske forbrugere definerer kun mælken som frisk, hvisden er tappet samme dag eller dagen i forvejen, fremgår det af undersøgelsen.
Over halvdelen af forbrugerne bruger tappedatoen som rettesnor for deres køb. Hvis mælken ikke er helt frisk, putter 78 pct. af forbrugerne færre liter mælk i indkøbskurven.
Danmark har da også verdens friskeste mælk, viser en sammenfatning af opgørelser fra myndigheder, organisationer og mejeriselskaber i Europa, Nordamerika, Japan, Australien og New Zealand. Baggrunden for topplaceringen er ikke mindst Arla Foods’ store investeringer i indsamling, produktion og distribution af mælk.
”Den position er muliggjort gennem et stort stykke arbejde hos landmændene og Arla Foods’ medarbejdere. En konsekvens er blandt andet, at næsten 1.000 Arla-medarbejdere har fået lagt deres arbejdstid om til aften- og natarbejde”, siger kategorichef Karsten Jeppesen.
Ved fremstilling af langtidsholdbar UHT-mælk (Ultra High Temperature) opvarmes mælken til mere end 135 grader i mindst ét sekund. Når frisk mælk pasteuriseres, opvarmes den til 72 grader i 15 sekunder.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.