Jens Bigum: Svært at nå årets budgetmål

Læs tid
1 min
Publiceret
05 marts 2003
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Det er ikke sandsynligt, at Arla Foods opnår det budgetterede årsresultat i år.

De forværrede konjunkturer presser priser og valutakurser nedad, samtidig med at afsætningen i specielt Tyskland er svækket.
Det fremgik af adm. direktør Jens Bigums beretning på Arla Foods’ repræsentantskabsmøde i Stockholm onsdag i denne uge.

Resultaterne i hjemmemarkedsdivisionerne Danmark og Sverige ligger nogenlunde på niveau med de budgetterede tal. Men især Division Ingredients og Division Produktion har store negative afvigelser. Dermed lever resultatet i mejeridelen samlet set ikke op til budgettet på nuværende tidspunkt.

”Det er selvfølgelig for tidligt at gøre sig meget præcise forestillinger om året som helhed, men vi må nok indse, at det sandsynligvis ikke vil være muligt at nå budgetmålet i år”, sagde Jens Bigum.

De seneste tre måneder er kurserne faldet på både dollar, britiske pund og den saudiske riyal. I øjeblikket ligger dollarkursen på omkring 6,90 kr., og det resulterer på 12 månedersbasis i

Den økonomiske krise i Tyskland sætter økonomien i hele Europa ned i gear og gør forbrugerne mere tilbageholdende, når de handler fødevarer. Her er det Arla Foods sælger Frank Glöckner i felten i den tyske detailhandel. Foto: Håkan Lindgren

manglende eksportindtægter på 300 millioner kroner – svarende til omtrent fem øre pr. kilo mælk.
Dertil kommer den økonomiske krise i Tyskland, der sætter økonomien i hele Europa ned i gear og gør forbrugerne mere tilbageholdende, når de handler fødevarer. Både smør og ost sælges til lavere priser.

Derfor konkluderede Jens Bigum, at budgettet ser ud til ikke at holde i dette regnskabsår.
”Kun en markant bedring af konjunktursituationen i de allernærmeste måneder vil kunne ændre dette”, sagde han.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663