Markant fremgang for feta i Finland
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 23 juli 2003
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Salget af feta stiger kraftigt i Finland. Faktisk har efterspørgslen været så stor, at Arla Foods har haft svært ved at følge med.
”Først på sommeren var vi faktisk en rigtig dårlig leverandør. Vi havde ganske enkelt ikke forestillet os en sådan fremgang for fetaosten. Salget ligger langt over det budgetterede”, fortæller datterselskabsdirektør Satu Raiski, der samtidig påpeger, at leveringssikkerheden nu ligger på et acceptabelt niveau.
Masterbrand sælger
Dansk Apetina Feta har været på det finske marked i en årrække. Men det var først i fjor, hvor produktserien blev lanceret i et nyt design under Arla master brand’et, at forbrugerne begyndte at få øjnene op for Apetina Feta.
”Det nye røde varemærke sammen med det blå feta design har helt klart givet produktet et løft. Produkterne præsenterer sig nu meget bedre på hylderne ude i butikkerne”, siger Satu Raiski.
Forbrugere og kunder i Finland har lagt mærke til især tv-reklamerne for feta, fortæller dattersel-skabsdirektør Satu Raiski.
Nye fedtfattige varianter
En måske endnu vigtigere forklaring på sommerens fremgang er lanceringen i foråret af to nye feta-varianter: fetaost med otte pct. fedt i 200 gram-pakninger og fetaost i tern med tre pct. fedt. Begge de to fedtfattige varianter er blevet bakket op af reklamer på tv og i aviser.
”Vi har satset hårdt på markedsføringen, og det har givet resultat. Ikke mindst tv-reklamen har virket godt”, fortæller Satu Raiski.
Markedsandel på 60 pct.
Den større efterspørgsel betyder, at salget af Apetina-produkter i Finland i juni kom op på 140 ton - 40 ton mere end forventet. I den tilsvarende periode sidste år lå salget på 96 ton. Apetina havde dengang en markedsandel på 47 af det finske fetamarked. Ifølge den seneste opgørelse er markedsandelen nu oppe på 60 pct.
”Traditionelt falder salget kraftigt, når sommeren slutter. Men vi regner alligevel med at kunne holde os på et højt niveau i forhold til tidligere år”, siger Satu Raiski.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.