Skummetmælk snart mere populær end letmælken

Læs tid
1 min
Publiceret
16 juli 2003
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Stadig flere danskere foretrækker at drikke mælk med en mindre fedtprocent.

Danskernes forbrug af skummetmælk stiger støt, og alt tyder på, at vi om ganske kort tid drikker mere skummetmælk end letmælk.

Det kan man se i den netop offentliggjorte Mejeristatistik 2002 fra Mejeriforeningen.

I 2002 drak hver af os i gennemsnit 37,5 liter skummetmælk om året, mens letmælksforbruget var på gennemsnitlig 40,8 liter.

Men så blev minimælken introduceret i begyndelsen af 2001. Minimælk klassificeres med sine 0,5 pct. fedt som skummetmælk, og det samlede forbrug af skummetmælk steg derfor markant med næsten 10 liter pr. dansker om året fra 2000 til 2001. I dag er to ud af fem solgte liter skummetmælk minimælk.

Letmælken har ellers været den altoverskyggende dominant på mælkemarkedet i næsten 20 år. Letmælken kom på markedet i 1973, og i 1984 overhalede den sødmælken og blev den mest populære mælketype. Det er blot tre år siden, at danskernes årlige forbrug af letmælk var mere end dobbelt så stort, som deres forbrug af skummetmælk.

Mere kakaomælk

Det samlede danske forbrug af skummetmælk nåede i 2002 således op på 201,6 mio. liter, mens forbruget af letmælk faldt til 219,3 mio. liter.

I alt drak vi 510,2 mio. liter sød-, let- og skummetmælk i 2002, som fordelt på indbyggertallet giver 94,9 liter, hvilket er et fald på 2,2 liter i forhold til sidste år. Til gengæld stiger forbruget af kakaomælk hele tiden en lille smule og er nu oppe på 8,8 liter årligt pr. dansker.

Da den nye skummetmælksvariant minimælken blev introduceret i 2001 fik letmælkens popularitet et knæk nedad. Og hvis udviklingen fortsætter, vil skummetmælken om kort tid overtage pladsen som danskernes foretrukne mælketype.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663