Pressemeddelelse

Strukturen får et eftersyn i Sverige

Division Sveriges struktur skal gås efter i sømmene, og det kan betyde, at 90 stillinger nedlægges.

Salgsorganisationen i Sverige skal effektiviseres, og flere kundeordrer skal håndteres elektronisk. Sådan lyder forslaget fra Division Sverige, og det kan ramme 60 medarbejdere i salget og 30 medarbejdere i ordremodtagelserne.

”Forslaget skal give os en organisationsstruktur, som kan imødekomme kundernes fremtidige krav”, siger Anders Svensson, salgsdirektør i Division Sverige.

Internationaliseringen har også ramt detailhandlen i Sverige i de seneste år, og der er kommet flere omkostningsbevidste kæder med centrale beslutningstagere, egne mærker og fælles indkøb af varer. Division Sverige skal derfor i højere grad være gearet til at kunne modstå den øgede konkurrence og til at kunne samarbejde over landegrænserne.De truede 90 stillinger er en del af de 600 stillinger, som i foråret blev varslet nedlagt i Arla Foods’ administration i løbet af tre år. De relevante faglige organisationer i Sverige er som krævet informeret.

Ifølge Anders Svensson haster det med at få gennemført strukturændringerne, og han mener derfor, at den nye organisation bør være klar til næste sommer.

En analyse af Arla Foods’ svenske produktion af mælk, fløde og tykmælk er nu også sat i gang med henblik på at få en mere effektiv produktionsstruktur. Det vil berøre mejerierne i Göteborg, Jönköping, Kallhäll, Karlskrona, Linköping og Örebro. Produktionen af specialprodukter som frugtyoghurt og madlavningsprodukter samt Division Sveriges distribution indgår ikke i strukturanalysen.

Analysen skal være færdig, så bestyrelsen i januar kan tage en principbeslutning om den fremtidige struktur.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager