Strukturen får et eftersyn i Sverige

Læs tid
1 min
Publiceret
24 september 2003
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Division Sveriges struktur skal gås efter i sømmene, og det kan betyde, at 90 stillinger nedlægges.

Salgsorganisationen i Sverige skal effektiviseres, og flere kundeordrer skal håndteres elektronisk. Sådan lyder forslaget fra Division Sverige, og det kan ramme 60 medarbejdere i salget og 30 medarbejdere i ordremodtagelserne.

”Forslaget skal give os en organisationsstruktur, som kan imødekomme kundernes fremtidige krav”, siger Anders Svensson, salgsdirektør i Division Sverige.

Internationaliseringen har også ramt detailhandlen i Sverige i de seneste år, og der er kommet flere omkostningsbevidste kæder med centrale beslutningstagere, egne mærker og fælles indkøb af varer. Division Sverige skal derfor i højere grad være gearet til at kunne modstå den øgede konkurrence og til at kunne samarbejde over landegrænserne.De truede 90 stillinger er en del af de 600 stillinger, som i foråret blev varslet nedlagt i Arla Foods’ administration i løbet af tre år. De relevante faglige organisationer i Sverige er som krævet informeret.

Ifølge Anders Svensson haster det med at få gennemført strukturændringerne, og han mener derfor, at den nye organisation bør være klar til næste sommer.

En analyse af Arla Foods’ svenske produktion af mælk, fløde og tykmælk er nu også sat i gang med henblik på at få en mere effektiv produktionsstruktur. Det vil berøre mejerierne i Göteborg, Jönköping, Kallhäll, Karlskrona, Linköping og Örebro. Produktionen af specialprodukter som frugtyoghurt og madlavningsprodukter samt Division Sveriges distribution indgår ikke i strukturanalysen.

Analysen skal være færdig, så bestyrelsen i januar kan tage en principbeslutning om den fremtidige struktur.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663