Arla bakker op om sund mad i sportshaller
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 25 februar 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Sport og sundhed plejer at være uløseligt forbundet. Men øverst på menuen i danske sportshallers cafeteriaer står slik, sodavand og pommes frites, viser en undersøgelse foretaget af Kræftens Bekæmpelse.
Storforbrugerne af disse produkter er børn og unge.
Derfor har Kræftens Bekæmpelse taget initiativ til et utraditionelt partnerskab med blandt andre Arla Foods. Formålet er at udvikle sunde mad- og drikkevarer til børn og unge i landets 1.100 sportshaller og 11.000 idrætsklubber.
”Udfordringen er at tilbyde de unge nogle sunde alternativer, som både smager godt og appellerer til deres livsstil”, siger projektleder Hanne Vig Flyger fra Kræftens Bekæmpelse. Hun henviser til, at mere end hver tredje danske barn spiser mere sukker end de anbefalede 10 pct. af enerigiindtaget. I dag er hver tiende danske barn overvægtigt, og antallet af børn med sukkersyge stiger.
”Derfor er det uheldigt, at børn og unge i deres fritid tilbydes sukkerholdige og på anden måde usunde fødevarer”, siger Hanne Vig Flyger.
De øvrige partnere er Institut for Human Ernæring, Agrova Food, Schulstad Frost, Royal Greenland og Tulip Food Company.
Projektet har fået et tilskud på 1,7 mio. kr. fra midlerne under Innovationsloven.
Besøg også: Kræftensbekæmpelse
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.