Arla i Danmark deltager i kampagne for EUs øko-mærke

Læs tid
1 min
Publiceret
18 august 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Fødevareministeriet, en bred vifte af statslige og private organisationer samt virksomheder står bag en ny stor kampagne, der skal udbrede kendskabet til et fælles EU øko-mærke.

Fra næste uge kan man på Arla Foods' økologiske mælk, Harmonie se et nyt logo ved siden af det nationale røde ø-mærke. Det er EUs fælles øko-mærke, der er en garanti for, at det pågældende produkt lever op til de fælles europæiske økologiregler.

Mange mærker

Rundt om i Europa anvendes en lang række forskellige nationale kontrolmærker. Det kan virke hæmmende for udbredelsen af økologien og for de producenter, der vil afsætte deres økologiske produkter i flere EU-lande. Når man fra dansk side gerne vil være med til at udbrede kendskabet til det fælles europæiske øko-mærke, er det for at være med til at fremme den europæiske samhandel indenfor den økologiske sektor. Det er til glæde for både producenter og forbrugere.

”Arla er blot én af de virksomheder, der er blevet spurgt om støtte til kampagnen. Vi har sagt ja, fordi vi gerne vil være med til at udbrede økologien over hele Europa. Det er fint med et fælles Ø-mærke samtidig med, at vi fastholder det kendte røde ø-mærke”, siger kategorichef Karsten Jeppesen, Division Danmark.

EUs øko-mærke og kampagnen bliver præsenteret på et pressemøde hos Fødevaredirektoratet i København torsdag, hvor Arla Foods er repræsenteret ved Poul Smidt, som er økologisk andelshaver og flerårigt medlem af øko-samarbejdsudvalget i Arla Foods.

Temaet for kampagnen er ”Et fælles europæisk øko-mærke – fordi de andre ikke kan sige Ø”. Og i blandt andet TV-reklamer gribes temaet humoristisk an, når andre EU-borgere forsøger at læse op fra de danske regler om økologi. Samme idé går igen i navnet på kampagnens hjemmeside, som hedder www.rodgrod.dk.

Læs mere om EUs økologimærke på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663