Arla udvider mælke-sortimentet

Læs tid
1 min
Publiceret
16 januar 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Som et supplement til den ”helt vildt friske” Arla Ekspres mælk kan danskerne fra den 26. januar købe dansk mælk i de førende supermarkeder og dagligvarebutikker til endnu lavere priser end nu.

Den dag lancerer Arla Foods nemlig en helt ny mælk under navnet DanMælk. Arla håber, at DanMælk bliver danskernes foretrukne alternativ til den lavpris-mælk, som produceres i udlandet – fortrinsvis Tyskland.

Arla Ekspres er fortsat flagskibet inden for frisk mælk, men med den nye DanMælk får forbrugerne nu endnu en valgmulighed. Den nye DanMælk er mælk fra danske køer. Den hentes hos landmanden og tappes på mejerierne i dagtimerne. Dermed bliver DanMælk billigere end den friske Arla Ekspres mælk, der – for at de første kartoner kan være i butikkerne allerede 12 timer efter afhentningen fra gården – hentes og tappes i de dyre aften- og nattetimer. Der kan gå op til 54 timer fra DanMælken bliver malket, til den varmebehandles på mejeriet.

”DanMælk er vores modtræk mod den priskonkurrence, som Aldi startede i mandags ved at sænke prisen på flere mejeriprodukter. Vi forventer, at mere tysk mælk og dansk mælk forarbejdet i Tyskland vil blive udbudt til lave priser i Danmark. Derfor tilbyder vi DanMælk til vores kunder i detailhandlen, så de kan matche konkurrencen med et dansk alternativ af god kvalitet,” siger kategori- chef Karsten Jeppesen, der har ansvaret for Arlas mælk til det danske marked.

DanMælk kommer på markedet i de to varianter, som forbrugerne efterspørger mest: letmælk og minimælk.

”Idéen med DanMælk er at give alle forbrugere adgang til et prisbilligt dansk alternativ i køledisken. Prisen er lavere, og samtidig er man sikker på, at mælken kommer fra danske køer og er tappet i Danmark, hvilket mange forbrugere oplever som en væsentlig faktor,” siger Karsten Jeppesen.

”Prisen på DanMælk bliver så lav, at vores kunder har mulighed for at konkurrere med de nye discountmælk.”

DanMælk overholder de særligt skrappe danske retningslinjer for behandling af mælk, der kræver, at der højst må gå 54 timer fra malke- tidspunktet til, at mælken varme- behandles på mejeriet. EU’s regler på området er langt mere lempelige.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663