Cravendale - en rigtig solstrålehistorie

Læs tid
1 min
Publiceret
07 juli 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Det engelske marked er det mest fremgangsrige for Arla Foods lige nu, og en af de rigtig gode historier er den om Cravendale-mælken.

Da Arla Foods UK plc offentliggjorde sit halvårsresultat i begyndelsen af juni, fremgik det, at den filtrerede mælk Cravendale stod for den største salgsfremgang med hele 23 pct. på det halve år.

Salgssuccesen er også baggrunden for, at det er besluttet at investere yderligere 220 millioner kroner i produktionen af denne mælketype på det nye mejeri i Stourton ved Leeds.

I dag tappes Cravendale udelukkende på mejeriet Hatfield Peverel i Essex. Her gennemgår mælken en filtreringsproces, som lader alle næringsstoffer passere men fjerner de bakterier, der kan få mælken til at blive sur.

”Filtreringen giver mælken en mere fyldig og ren smag, hvilket er blevet et unikt salgsargument over for forbrugerne. Cravendale har den ultimative smag af frisk mælk og er førende, når det handler om at udvikle fremtidens mælkeprodukter”, siger Stuart Ibberson, Cravendale brand manager, som hilser beslutningen om at udvide produktionen velkommen.

”Der er simpelthen ikke kapacitet nok på mejeriet i Hatfield til, at vi kan producere den mængde Cravendale, markedet efterspørger”. En anden fordel ved filtreringsprocessen er, at mælken kan holde sig i op til 20 dage i uåbnet emballage og syv dage i åben emballage.

Landsdækkende mælk

For få uger siden er der truffet aftale om, at Cravendale også bliver solgt i 89 Waitrose butikker over hele England. Waitrose er en supermarkedskæde, der satser på god service og fødevarer af høj kvalitet.

Selv om Cravendale stadig er et mærke i sin spæde vorden, så har alle de store supermarkeder nu mærket placeret i køledisken ved siden af den almindelige friske mælk. Cravendale sælges i kategorierne: Sød-, let- og skummetmælk.

Cravendale er det eneste mærke inden for frisk mælk, som kan købes over hele England, hvor mælk ellers sælges som lokale mærker eller i detailhandlens egne mærker. Cravendale har en markedsandel på tre procent af det engelske friskmælksmarked, og omsætningen nærmer sig 600 millioner kroner.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663