Ejernes økonomi påvirker Arla Foods
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 13 oktober 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
I et andelsselskab som Arla Foods hænger ejernes økonomi tæt sammen med selskabets økonomi. Falder indtjeningen hos andelshaverne vil det også påvirke selskabets indtjening, mener administrerende direktør Åke Modig.
Beslutningen om at nedjustere resultatet og dermed efterbetalingen indebærer en uændret acontopris indtil videre, men Arla indtjeningen pr. kg andelshavermælk bliver dog stadig 10 øre lavere i det nye regnskabsår. Beslutningen øger presset på selskabet, eftersom marginalerne nu bliver mindre.
“Vi har helt klart oplevet en markering fra ejerne om, at de ikke kan tage mere på sig nu, hvor der er så store likviditetsproblemer på gårdene”, siger administrerende direktør Åke Modig.
“Virksomheden bliver helt klart påvirket af, at mælkeprisen til landmanden nu ligger meget tæt produktionsomkostningerne for mælken”, siger Åke Modig.
Alle dele af virksomheden skal bidrage til en øget indtjening. Der skal flyttes produkter op ad forædlingsstigen samtidig med, at selskabet skal være på en evig jagt efter besparelser.
Når også ejerne presser selskabet, er der risiko for at selve strategien bliver presset, og man bliver fristet til at lave nogle hurtige, kortsigtede løsninger.
“Det er en udfordring at holde fast ved vores fremtidige strategi”, konstaterer Åke Modig.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.