En ud af ti liter mælk er DanMælk
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 28 januar 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Efter tre dage på markedet står den nye DanMælk for 11 pct. af Arlas mælkesalg i Danmark.
DanMælk kom på hylderne i mandags.
Foto: Flemming Jeppesen
Discountmælken DanMælk har taget de 11 pct. direkte fra salget af Arla Ekspres.
Dermed fastholder Arla Ekspres trods den seneste uges massive omtale af DanMælk i medierne indtil videre mere af sin markedsandel, end man havde forventet i Arla Foods.
”Det viser, at forbrugerne er indstillet på at betale en lille merpris for friskheden”, vurderer kategorichef Karsten Jeppesen, Arla Foods.
Arla Ekspres har nu ca. 60 pct. af Arlas mælkesalg, mens den økologiske mælk Harmonie fastholder sine 23 pct. og dermed synes uberørt af den nye discountmælk.
Den resterende del af mælkesalget består af kærnemælk, skolemælk m.v.
DanMælk er dansk mælk, der er varmebehandlet på mejeriet højst 54 timer fra malketidspunktet.
Den blev lanceret på det danske marked i mandags som en reaktion på den priskonkurrence i discount- sektoren, som startede i midten af januar med introduktion af tysk mælk og tysktappet lavprismælk.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.