Europæiske detailgiganter satser på Skandinavien
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 15 september 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Franske Carrefour og tyske Lidl åbner nu de første butikker i Norge.
Europas største detailhandelskæde franske Carrefour og Europas største discountkæde tyske Lidl åbner nu butikker i Norge.
Torsdag i denne uge åbner Carrefour fem testbutikker i samarbejde med Norges største detailkæde NorgesGruppen, og næste torsdag slår Lidl dørene op til 10 nye butikker.
Lidl har allerede fået fodfæste på det skandinaviske marked med butikker i Finland og Sverige, og næste år ventes kæden at åbne de første butikker i Danmark. Lidl driver i alt 4.200 butikker i Europa. For Carrefour bliver åbningen i Norge det første skridt ind på det skandinaviske marked.
”Alene er Norge et lille marked. Men sammen med Sverige og Danmark bliver det større og mere interessant. Så kan vi oprette et fælles hovedkvarter for de tre lande, have en fælles organisation og et fælles indkøbssystem”, siger Carrefours adm. direktør Joël Saveuse til det norske Handelsbladet FK.
Carrefour driver i alt 10.378 butikker i 29 lande verden over, og er med en omsætning på 670 mia. kr. Europas største og verdens næststørste detailhandelskæde efter amerikanske Wal-Mart.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.