Mælk og konkurrence til debat på workshop
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 28 april 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Politikere, professorer og mælkeproducenter var onsdag eftermiddag indbudt til en workshop om ’Mælken og konkurrencen” på Handelshøjskolen i København, hvor Arla var sat på dagsordenen.
Blandt initiativtagerne var en af skolens egne professorer, Peter Møllgaard, som tidligere har kritiseret Konkurrenceankenævnet for at være ude af trit med samfundsøkonomien, når det gang på gang har underkendt afgørelser fra Konkurrencerådet.
Senest fik en andelshaver, der klagede over at skulle betale gebyr for indtrædelse i Arla, medhold i Konkurrencerådet, men blev senere underkendt af Konkurrenceankenævnet. Fra Arla deltog adm. direktør Åke Modig og viceadm. direktør Povl Krogsgaard.
Derudover deltog de to erhvervspolitiske ordførere Rikke Hvilshøj (V) og Martin Lidegaard (R), professor Svend Hylleberg (formand for Konkurrencerådet), professorerne Peter Møllgaard og Niels Blomgreen-Hansen (begge fra Handelshøjskolen i København), professor Jerker Nilsson (Institut För Ekonomi, Sveriges Lantbruksuniversitet), mælkeproducent Anker Løfstedt, formand for Danske Andelsselskaber Bent Juul Sørensen, advokat Knud Foldschack (formand for Øllingegårds bestyrelse) samt direktør Finn Lauritzen, Konkurrencestyrelsen.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.