Ny organisation med nordisk fokus

Læs tid
1 min
Publiceret
06 april 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Tydeligere ansvar, mere samarbejde, fokus på kommunikation og en stærkere nordisk profil.

Det er nogle af hjørnestenene i den nye organisation, som adm. direktør Åke Modig fremlagde for bestyrelsen tirsdag 6. april.

Den nye organisationsplan, der træder i kraft senest 1. oktober, skal klæde Arla Foods på til de udfordringer, selskabet står over for.

”Vi skal skabe en organisation, som kan gennemføre den nye strategiplan og føre Arla Foods ind i en ny fase. Vi skal forbedre vore positioner på markedet og opfylde kravet om sænkede omkostninger”, siger Åke Modig.

Tre blokke

Som en nyskabelse vil tre nye blokke udgøre hjertet i selskabet. Hver blok har et fælles mål.

Corporate Structure er det faste fundament i selskabet. Herunder hører funktionerne Finans, Ett Arla Solutions og Arla Service Center, som skal være bindemidlet i det daglige arbejde.

Corporate Relations er en blok, hvis fælles formål er at skabe relationer og kommunikere. I denne blok indgår Ejerkontakt, Kommunikation (tidl. informationsafdeling) HR (personaleafdeling) samt Corporate Support.

I Supply Chain, den tredje blok, ligger Produktion, Medlemmer Teknik, Indkøb og Innovation.

”Formålet med inddelingerne er helt enkelt at skabe mere samarbejde mellem de forskellige funktioner,” siger Åke Modig.

Norden under et

De hidtidige afsætningsdivisioner samles i fire forretningsområder.

Divisionerne Danmark og Sverige samles under forretningsområdet Norden sammen med de to eksportmarkeder Finland og Norge, der dermed overflyttes fra Division Europa. Som noget nyt vil Koncern Marketing fremover også høre under forretningsområdet Norden.

Division Europa og Division Oversø slås sammen i forretningsområdet Eksport, mens Arla Foods’ aktiviteter i England samles under forretnings- området UK.
Endelig hører Division Ingredients nu til under forretningsområdet Global Protein.

Den nye organisationsplan ændrer ikke ved sammensætningen af koncern- ledelsen i dag.
Den divisionsopdelte struktur med de otte divisioner fastholdes ligeledes med de nuværende ansvarlige.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663