Pulverstrategi skal afbøde EU-reform
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 25 august 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Aktiv strategi for Arla Foods' produktion af skummetmælkspulver skal afbøde de værste konsekvenser af EU-reformen.
”Men selv om vi gør meget, er det ikke nok til at afbøde det politisk ønskede fald i priserne”, siger salgsdirektør i Division Ingredients Jais Valeur.
EU-reformen på mælkeområdet betyder alt andet lige, at prisen på skummetmælkspulver vil falde med 15 procent i løbet af de næste fire år.
Første fase af prisfaldet er allerede sat i kraft med sænkning af EUs interventionspris pr. 1. juli 2004, men i Division Ingredients, der håndterer Arla Foods’ salg af mælkepulver, ser øjebliksbilledet alligevel fornuftigt ud.
Satsning på sødmælkspulver skal gøre,
at Arla Foods ikke rammes lige så
hårdt af prisfaldet på skummetmælkspulver.
Mindre mælk i Europa
”I øjeblikket er efterspørgslen efter skummetmælkspulver på verdensmarkedet god. Det skyldes blandt andet, at mælkemængden i Europa har ligget næsten to procent under det normale niveau frem til maj, og i Australien ligger den 2,5 procent lavere på grund af tørken forrige år”, fortæller Jais Valeur.
Han peger samtidig på, at de europæiske mejerier har reduceret deres produktion af skummetmælkspulver med op til 20 procent i højperioden, fordi alle er klar over, at EU-reformen indebærer et prisfald.
”Disse omstændigheder, som vi ikke har haft indflydelse på, betyder, at konsekvenserne af EU-reformen er udskudt nogle måneder, men de kommer”, siger han.
”Når Vimmerby starter produktionen af sødmælkspulver, som er mere lønsom, vil vi reducere vores produktion af skummetmælkspulver med 20.000 tons. Samtidig vil vi skære nogle af de markeder væk, hvor man ikke får ret meget for skummetmælkspulver. I stedet vil vi hovedsageligt sælge den i Europa. Vi er nødt til aktivt at kikke på vores produktsortiment og styre omkostningerne for at undgå de helt store prisfald”, siger Jais Valeur.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.