Skoleboder opfordres til at vælge sundt

Læs tid
1 min
Publiceret
05 oktober 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods tager et medansvar for børnenes indtag af sukkerholdige mejeriprodukter i skolerne, og som en konsekvens heraf vil det fremadrettede salg og sortiment til skoleboderne blive revideret løbende.

Mange skoler har allerede - blandt andet på opfordring fra Mejeriforeningen - etableret en kostpolitik, der foreskriver, hvordan skolens udbud af mad skal være. Det er i sidste ende skolernes ledelse, der er ansvarlig for, hvordan skoleboden skal forvaltes, idet børn ikke i samme grad som voksne kan skelne mellem, hvad der er sundt, og hvad der er mindre sundt. Derfor vil Arla i fremtiden motivere skoleboderne til at vælge blandt vores sundere produkter.

”Blandt de knap 50 mejeriprodukter, vi tilbyder skoleboderne er en ris á l’amande og en chokomousse. De to produkter udgør under en halv procent af omsætningen.

Alligevel har vi besluttet at fjerne produkterne fra vores sortiment til skoleboderne, fordi de indeholder forholdsvist meget fedt og sukker”, siger marketingdirektøren i Arla, Anne W. Damgaard, som tirsdag aften deltager i programmet ”Kontant” på DR1.
Nogle af Arla-produkterne i skoleboderne indeholder en del sukker, men også værdifuldt kalcium og vitaminer.
”Alle vores produkter kan indgå som del af kosten i en helhed. Men det siger sig selv, at hvis man meget ofte køber et sødt mellemmåltid, skal man fire på sukkerregnskabet et andet sted”, siger Anne W. Damgaard.

Arla Foods har i den seneste måned offentliggjort en række tiltag, som er på omgangshøjde med de ernæringsmæssige problemstillinger. Lige efter jul lanceres en kakaomælk med 30 procent mindre tilsat sukker, og på vej er også sukkerreducerede udgaver af Cultura Drik og Yoggi Yoghurt.

Læs også tidligere artikler:
Kakao med 30% mindre sukker
Mindre sukker i yoghurter
Forbrugere tester Culturadrikke med mindre sukker
Fokus på sukkerindhold i Cultura Drik

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663