Pressemeddelelse

Smørbjerg skal give gylden forretning i Mellemøsten

Arla Foods lancerer i disse dage et nyt eksklusivt produkt under Lurpak mærket i Mellemøsten.

Det hedder Lurpak Butter Ghee og fremstilles på Rødkærsbro Smørmejeri, hvor nyt produktionsudstyr smelter smør og centrifugerer vandet ud. Resultatet bliver et kornet, halvfast produkt, som i Mellemøsten anvendes til bagning, til at stege i eller til at give kogte ris et smagfuldt pift.

Butter ghee er et luksusprodukt, der i Mellemøsten er dyrere end almindeligt smør. Satsningen på det nye produkt tager sit udgangspunkt i, at forbrugerne på mange af Arlas markeder foretrækker fedtfattige produkter. Det medfører, at Arla i Danmark årligt har et overskud på 10.000 tons smørfedt, hvoraf en del nu eksporteres som butter ghee til landene ved Den Persiske Golf og til nye markeder i Nordafrika.

På sigt er det også målet at sælge Lurpak Butter Ghee til indvandrere i europæiske storbyer og i Danmark.

I Mellemøsten køber forbrugerne omkring 20.000 tons smør om året, mens markedet for butter ghee er omkring 13.000 tons.
Lurpak Butter Ghee sælges på dåse til priser, der er højere end for smør. Ordet ghee er af engelsk-indisk oprindelse og betyder klaret smør.


Rødkærsbro Smørmejeri producerede Kærgården frem til 2000, da produktionen blev overflyttet til Holstebro Mejeri.

På Rødkærsbro Smørmejeri fortsatte 2-3 medarbejdere dog med at producere smørolie til de hvide ostetyper, og mejeriet har siden fungeret som en afdeling under Holstebro Mejeri.

Da beslutningen om at producere butter ghee blev taget i oktober 2003, var det derfor naturligt at placere produktionen på Rødkærsbro. Helt nyt udstyr sikrer, at produktionen kan foregå fuldautomatisk.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager