Pressemeddelelse

Svensk smør til Marokko

Svensk smør fra Arla Foods’ anlæg i Götene har i den senere tid fundet vej til butikshylderne i det nordafrikanske land Marokko.

Der er tale om et traditionelt smørprodukt i 200 grams pakker under private label mærket Badouia, der betyder beduin-pige på arabisk.

Langt hovedparten af smørret i Marokko sælges normalt som bulkvare i 25 kilos portioner, hvor forbrugerne i butikkerne kan få skåret et stykke smør efter vægt. Men myndighederne har for nylig forbudt at sælge smørret på den måde, og det har åbnet nye muligheder for detailpakket smør.

”De første pakker med smør er nu på hylderne i de marokkanske butikker, og det ser fornuftigt ud”, siger Regional Export Manager i Division Oversø Osama Zohdi.

Badouia fragtes med skib til havnen i Casablanca, hvorfra smørret distribueres videre ud i Marokko. Landet, der har godt 32 mio. indbyggere, er cirka ti gange så stort som Danmark. På det marokkanske
Det nye smørprodukt til det marokkanske marked hedder Badouia, som betyder beduinpige på arabisk.

detailmarked findes supermarkeder og hypermarkeder, men derudover præges butiksstrukturen af omkring 80.000 meget små butikker. Her er Badouia indtil videre kun inde i en lille del af de butikker; nemlig dem, der har køleskab og fryser til at opbevare smørret. I Marokko anvendes smør hovedsageligt til madlavning, men smøres også på brødet.

Arla Foods er i forvejen til stede på det marokkanske marked i form af Lurpak smør, Rosenborg skimmelost og det samlede sortiment i Puck serien med blandt andet smelteost, feta, mozzarella og steril fløde.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager