Svenske Ica satser på egne mærker

Læs tid
1 min
Publiceret
03 november 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Sveriges største detailhandelskæde Ica vil fordoble andelen af produkter solgt under kædens egne mærker.

I dag tegner Icas egne mærker sig for 11 procent af omsætningen, og den andel skal ifølge administrerende direktør Kenneth Bengtsson stige til 25 procent.

”Vi har haft en kortsigtet målsætning om en andel på 15 procent, men vi hæver nu ambitionsniveauet til 25 procent”, siger Kenneth Bengtsson til Svenska Dagbladet og fortsætter:
”Vores egne mærker presser priserne, kunderne er glade for dem, og de forstærker vores indtjening”.

Dermed følger Ica en anden stor detailhandelskæde i Sverige Axfoods, der også har en målsætning om en andel på 25 procent af egne varemærker.

n Ica har i Sverige cirka 1.700 butikker med en samlet årlig omsætning på 65 mia. kr.

n Detailhandelskæden driver desuden 30 Netto-butikker i Sverige i samarbejde med Dansk Supermarked.

n På skandinavisk plan samarbejder Ica med Statoil om driften af 1.300 Statoil-stationer.

n Ica er 50 procent ejet af en af verdens største detailhandelskæder - den hollandske Ahold-koncern.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663