Tysk kamp mellem mejerier og kæder

Læs tid
1 min
Publiceret
24 juni 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Presset på de tyske mælkeproducenter stiger, efter at de tre mejeriselskaber Campina, Müller og Hocheifel er gået med til at sænke mælkeprisen til lavpriskæden Aldi.

Ifølge Dairy Industri Newsletter taler lavpriskæderne åbent om, at de udnytter markedssituationen. Aldi forsvarer den nye aftale og mener, at det står mejeriselskaberne frit for at forlange hvilken som helst pris af detailhandelen.

”Men detailhandelen ved, at mejeriselskaberne svømmer over af mælk”, siger Theo Müller, ejer af mejeriselskabet Müller.

Aldis indkøbspris for forbrugerpakket smør er nu lavere end bulkprisen på råvarebørsen i Hannover.

Nordmilch har det svært

Det tyske mejeriselskab Humana fordømmer de tre mejeriselskabers handling og har bedt om at blive meldt ud af den tyske mejeribrancheorganisation MIV, fordi selskabet ”ikke længere vil sidde ved samme bord som forrædere”. Nordmilch truer med at gøre det samme.

En interesseorganisation opfordrer nu tyske andelsselskaber til at fusionere for at styrke deres stilling i forhold til detailkæderne. Den tyske mælkepris er nu den laveste i 27 år, og bl.a. Nordmilch har det svært. Selskabet skal afskedige 1.000 ansatte og nedlægge 11 driftssteder. Tysk fusion på vej
De to nordtyske mejeriselskaber Nordmilch og Humana undersøger mulighederne for et tættere samarbejde, og det kan føre frem til en fusion.

Tilsammen har de to selskaber en omsætning på 33,5 mia. kr. Nordmilch har 12.400 andelshavere og ca. 4,3 mia. kg mælk, Humana Milchunion har 8.000 andelshavere og en årlig mælkemængde på 3,3 mia. kg.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663