Varsel om yderligere fald i mælkeprisen
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 11 februar 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Mens regnskabet efter 1. kvartal viser, at Arla Foods ligger nogenlunde på budget, så har dollarfald og en forværret konkurrencesituation på det skandinaviske marked gjort det umuligt at fastholde budgettet for den resterende del af halvåret.
”Alt tyder på et behov for en yderligere reduktion af acontoprisen udover det fald på fire danske øre, der allerede var indregnet i budgettet”, siger koncernøkonomidirektør Jørn Wendel Andersen.
Han peger på en aktuel dollarkurs, som ligger mere end 50 danske øre under budgetkursen på 6,50 kr. Dollaren påvirker især Arla Foods’ omfattende eksport af mælkepulver, ost og smør til en række oversøiske markeder, hvor der typisk handles i dollar. Dertil kommer en skærpelse af konkurrencen på det skandinaviske marked, hvor Arla Foods venter et tab på to-cifrede millionbeløb både på det danske og ikke mindst på det svenske marked.
For begge markeder gælder, at større konkurrence fra udenlandske selskaber og etableringen af discountkæder er med til at sætte priserne under pres. I Danmark og Sverige arbejdes aktivt med at imødegå den udenlandske konkurrence – eksempelvis med lanceringen af DanMælk i Danmark.
På den positive side er det lykkedes at gennemføre en række prisforhøjelser på det britiske marked, hvor også kursen på pund har rettet sig i forhold til danske kroner.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.