Arla Foods’ budget under pres
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 08 april 2005
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Prispres på hjemmemarkederne, lave valutakurser og nedskæring af eksportstøtte lægger et hårdt pres på Arla Foods’ budget.
Derfor sænkes acontoprisen til virksomhedens andelshavere nu med to øre pr. kg. mælk.
Med udsigt til en mindre indtjening end budgetteret for 2004/05 har bestyrelsen besluttet at sænke acontoprisen, der er den løbende udbetaling for mælken til andelshaverne, med to øre pr. kg mælk.
Det sker med virkning fra 1. april i år.
Da den første halvdel af regnskabsåret nu er gået, svarer sænkningen på to øre til at komme tilbage på budgetniveau.
Formand for Arla Foods’ bestyrelse Knud Erik Jensen begrunder sænkningen med en stor usikkerhed i estimatet for helåret, både når det gælder udviklingen på hjemme- markederne og på ingrediensområdet.
”Vores marginaler er i forvejen beskedne, da vi budgetterer med en lavere efterbetaling for 2004/05 som følge af uændret acontopris i oktober 2004”, siger Knud Erik Jensen.
På den baggrund har bestyrelsen samtidig besluttet ikke at give mulighed for en acontoefterbetaling ved halvåret.
Budgettet er hårdt ramt på tre fronter. Et voldsomt pres på hjemmemarkederne, en aggressiv landbrugspolitik fra EU og en lav valutakurs på dollar og pund.
Det øgede prispres på hjemmemarkederne i Sverige og Danmark ventes at koste Arla Foods et to-cifret millionbeløb. Foto: Flemming Jeppesen.
Prispresset på både det danske og svenske marked er fortsat meget voldsomt. Det påvirker indtjeningen på de to hjemmemarkeder. Det øgede prispres forventes at koste et to-cifret millionbeløb.
Produktionsstøtte til kaseinat og eksportstøtten er reduceret kraftigere end forventet.
Valutakursen på dollar og pund ligger stadig under budget. Dollaren har det første halvår i gennemsnit været 55 øre under budget, mens pundet gennemsnitligt har ligget 30 øre under budget.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.