Arla rammer egne andelshavere med sanktioner

Læs tid
1 min
Publiceret
03 juni 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Efter at Arla Foods indførte sit kvalitetsprogram, Arlagården, for godt et år siden har Arla indført sanktioner over for fem andelshavere i Danmark og fem i Sverige.

Kvalitetsprogrammet Arlagården opstiller en række krav til dyrevelfærd, miljø og fødevaresikkerhed, hvoraf flere er skrappere end lovgivningen.

Kvalitetsmedarbejderne har pr. 1. maj besøgt 3165 gårde i Danmark og 2463 gårde i Sverige. Det vil sige, at man nu er lidt over halvvejs i introduktions-besøgene i forbindelse med Kvalitetsprogrammet Arlagården.

Fem procent havde behov for et opfølgende besøg for at bringe forholdene på gården i overensstemmelse med kvalitetsprogrammet.
”Generelt set er det et meget pænt resultat, men det har været nødvendigt at give sanktioner til fem landbrug i hvert land i form af stop i afhentningen af mælken”, siger Hanne Gjerløff, ansat i kvalitetsafdelingen hos Arla.
I Danmark får én landmand stadig ikke afhentet sin mælk, tre andre er genåbnet, mens den sidste har solgt sin kvote.

Bestyrelsesmedlem i Arla Foods og medlem af Arlas ankeudvalg for kvalitet og økologi, Pejter Søndergaard synes ikke, at ti sanktioner er ret mange, når man ser på, hvor mange andelshavere der har haft besøg. Men han siger samtidig, at ét tilfælde er ét for meget.
”Jeg er godt tilfreds med, at der er blevet sanktioneret over for de landmænd, som omgås reglerne for lemfældigt. Vi kan ikke tolerere, at der er nogen, som sløser. Vi skal alle kunne være garant for de produkter, vi sender ud til forbrugerne”, siger han.

Der er flere forskellige årsager til, at andelshavere har fået en sanktion, men det har primært været i tilfælde, hvor forholdene på gården er gået ud over dyrenes velfærd. Det kan være, at de fysiske rammer i stalden ikke har levet op til standarden, at foderet har været for dårligt, eller at der ikke har været nok af det. Ofte drejer det sig om flere forskellige forhold, der gør sig gældende på én gang.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663