Arla skærer i omkostningerne
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 27 maj 2005
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Alle stabe og divisioner i Arla Foods skal spare tre til fem procent på deres budgetter i 2005/06 i forhold til 2004/05.
Hertil kommer yderligere cirka to procent, der skal til for at neutralisere inflationen. Det vil sige, at den lønstigning medarbejderne får, skal hentes hjem ved at reducere selskabets omkostninger. Det vil være inden for tre hovedområder, at besparelserne skal findes:
• Løbende drift
• Investeringsniveauet
• Indkøbsaftaler
”Vi oplever i øjeblikket, at priserne på fødevarer falder, mens landmændene er under hårdt pres af EU-reformen og oplever voldsomme strukturforandringer. Vi skal derfor ændre vores omkostningsniveau af to årsager: For at skaffe en højere mælkepris nu og her, men også for at vi fortsat kan følge vores strategiplan og styrke vores position, så vi også på længere sigt kan udbetale den højest mulige mælkepris”, siger koncerndirektør Povl Krogsgaard.
For at besparelserne kan ske hurtigst muligt og have fuld effekt i næste regnskabsår, holder koncernledelsen i maj og juni møder med ledelsen i divisioner og stabe. Budgetarbejdet fortsætter resten året, hvor de resterende aktiviteter og tiltag skal planlægges. Koncerndirektør Michael Stevns bliver den daglige leder af projektet.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.