Arla tager ansvar i sukkerdebat

Læs tid
2 min
Publiceret
27 april 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Med en kampagne for naturel produkter som A38 og ymer til efteråret forsøger Arla Foods at gøre forbrugerne opmærksom på velsmagende alternativer til frugtyoghurt, som kan indeholde meget sukker.

Blandt andet lancerer Arla en A38 med kun 0,5 procent fedt.
”Vi vil gerne slå et slag for de mange syrnede produkter uden tilsat sukker, som vi tilbyder forbrugerne. A38, ylette, ymer, yoghurt naturel eller tykmælk – som man måske selv kommer frugt eller sundt drys på - er gode alternativer, hvis man vil skære ned på sit sukkerforbrug”, siger kategorichef Mette Hofman fra Arla.

Til efteråret kommer Arla også med en traditionel sødmælksyoghurt med mindre sukker.
”Vi har netop reduceret det tilsatte sukker med 30% i to Yoggi yoghurter, som er baseret på letmælk. Men vi er også i gang med udvikle en børnevenlig sødmælksyoghurt med mindre sukker”, siger Mette Hofman.

I over ti år har Arla arbejdet med at reducere indholdet af fedt i sine mejeriprodukter. De seneste tre år har Arla haft sukker som et fokusområde i sin produktudvikling og benytter ikke mindst sine erfaringer fra Sverige til at udvikle mejeri- produkter med mindre sukker, uden at det går ud over smagen.

Foreløbig har Arla siden december fjernet over 100 ton sukker fra sine kakaomælk, yoghurter og drikkeyoghurter i Danmark.

En af metoderne er at komme en mindre mængde sukker i produkterne og håbe på, at forbrugerne vænner sig til den knap så søde smag – det er sket med Cultura drikkeyoghurt, og kakaomælken Matilde Kakao Classic Mild.

A38 er bare en af mulighederne for at vælge syrnede produkter uden tilsat sukker.

En anden metode er at skifte sukkeret ud med kunstige sødemidler – det er sket med Cheasy yoghurt, Cultura drik light og Matilde Café ChocoLight.

En tredje mulighed er, at skifte noget af sukkeret ud med aroma – det er sket med to varianter af Yoggi yoghurt.

”Vi har givet forbrugerne en række valgmuligheder, hvis de vil skære ned på sukkeret. Men vi arbejder videre for at tilbyde endnu flere sukker- reducerede mejeriprodukter. Blandt andet vil vi meget gerne benytte Arlas eget naturlige sødemiddel Gaio Tagatose, som fremstilles af mælkesukker”, siger Mette Hofman.

Arla Foods tilbyder fire muligheder for at få syrnede produkter med mindre sukker:
l Produkter helt uden sukker (A38, ymer, ylette, yoghurt naturel)
l Produkter med mindre sukker (Cultura varianter)
l Produkter med mindre sukker og tilsat aroma (Yoggi varianter)
l Produkter helt uden sukker og tilsat sødemiddel (Matilde Café ChocoLight, alle Cheasy varianter, to Cultura drik varianter)

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663