Arla vil ansætte flere ny-danskere

Læs tid
1 min
Publiceret
12 juli 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods ønsker at tage et større ansvar for integrationen af ny-danskere i det danske samfund. Derfor er Arla i gang med at etablere en mangfoldighedspolitik, der skal sikre, at ansættelsen af flere ny-danskere på mejerierne sker på den rigtige måde.

”Det danske samfund står over for nogle meget store udfordringer i forbindelse med integrationen af mennesker med anden etnisk baggrund end dansk, og en så stor virksomhed som Arla Foods har et socialt ansvar for at medvirke til at løse opgaven”, siger personalechefen i Arla Foods, Lars Kaae.

Fem danske Arla-mejerier undersøger i øjeblikket, hvilke midler der skal til, for at en mangfoldighedspolitik i Arla bliver mere end bare ord.

Samarbejdsrådet nedsatte på sit seneste møde en gruppe, der skal formulere en mangfoldighedspolitik i Arla. Første opgave bliver at finde ud af, hvor de største problemer ligger for at få medarbejderstyrken i Arla til i højere grad at afspejle befolkningssammensætningen i samfundet.

Derfor er seks mejerier i samarbejde med Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere (SALA) og LOs Samarbejdsnævn gået i gang med at finde ud, hvad der skal til, for at målet med den nye politik nås. Undersøgelsen foregår blandt andet ved hjælp af spørgeskemaer:

”Vi kunne sagtens sætte os ned sammen med ledelsen og skrive en masse fine, politisk korrekte ord. Men det kan bare ikke bruges til meget. Vi er nødt til at tage udgangspunkt i virkelighedens verden”, siger Lars Kaae, der sidder med i gruppen, der skal komme med et forslag til en mangfoldighedspolitik i Arla Foods.

I øjeblikket er det op til det enkelte driftssted, hvilken politik der føres. På eksempelvis Brabrand Mejeri har man i en årrække kørt projekter for at få flere personer med en anden etnisk baggrund end dansk ind på mejeriet. Men i fremtiden vil der være formuleret en overordnet koncernpolitik på området.

Mangfoldighedspolitikken kommer også til at gælde andre grupper, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet, eksempelvis handicappede og langtidsledige.

De fem deltagere i projektet er: Hobro Mejeri, Christiansfeld Mejeri, Brabrand Mejeri, Akafa i Svenstrup, og Ishøj Friskvareterminal.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663