Karoline rækker hånden ud mod små fødevareproducenter
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 25 november 2005
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Den nye Karoline-kogebog “En bid af Danmark” fra Arla Foods er på blot en lille måned nået ud i 120.000 køkkener i Danmark. Kogebogen udkom den 28. oktober og støtter initiativer, der styrker mangfoldigheden i dansk madkultur.
“En bid af Danmark” er den første bog fra det populære folkekøkken, der er planlagt og gennemført i Arla-regi. Paradoksalt nok er det også den første af de storsælgende kogebøger, der indeholder navngivne mejeriprodukter fra små mejerier - det lille økologiske mejeri, Tebstrup - og i det hele taget slår et slag for lokale nicheprodukter i danskernes køkken.
Hermed skriver den nye bog fra Arla og Karoline sig ind i den bevægelse, som blandt andet drives af den prisbelønnede restaurant Noma i København, af restaurant Malling&Schmidt i Århus og af kokke som Claus Meyer, Erwin Lauterbach og René Redzepi. En bevægelse som med manifestet om det Ny Nordiske Køkken har sat en ny dagsorden for den gastronomiske debat i Danmark.
Arlas nyligt søsatte projekt med at udvikle nordiske råmælksoste på niveau med de bedste i verden tager også udspring i denne dagsorden.
”Vi er nået til den erkendelse, at vi som storebror i dansk mejeribrug har en særlig forpligtelse til at sikre mangfoldigheden af produkter,” siger Arlas koncerndirektør Peder Tuborgh.
“En bid af Danmark” udkom 28. oktober. Den koster 50 kr og kan købes i boghandlen og på www.arla.dk/karoline.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.