Leverandører skal hjælpe med at finde besparelser

Læs tid
1 min
Publiceret
02 juni 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

I løbet af juni samler Arla Foods alle sine foretrukne globale leverandører for at fortælle dem, at der nu skal spares, og at de skal hjælpe med at finde de fem til syv procent, som der også skal spares på indkøbsområdet.

Ifølge direktør i Globalt Indkøb Jørgen Skaarup er det langt fra en umulig opgave.
”Vi mødes med de særligt udvalgte leverandører. Godt nok har de allerede været med til at sænke vores omkostninger, men vi har jo samtidig øget deres forretning ved at placere vores indkøb hos få leverandører”, sagde han kort inden et møde onsdag (1. juni) med ca. 30 ingrediensleverandører, der er indkaldt til det første af en række leverandørmøder.

Siden Globalt Indkøb blev oprettet efter MD/Arla-fusionen er der sparet 110 mio. euro (818 mio. kr.) på indkøb, mens de næste 23 mio. euro er i støbeskeen. Besparelserne er opnået gennem globale aftaler med helt ned til kun en eller to leverandører på hvert indkøbsområde. Der er lavet aftaler på to tredjedele af alle indkøbsområder, så der er stadig penge at hente.
”Vi har plukket ”de lavest hængende frugter”, og nu går vi efter dem i toppen. Samtidig går vi de aftaler, vi allerede har, igennem igen”, forklarer Jørgen Skaarup.

For leverandørerne er der dog ikke tale om rent tab. Deres motivation for at tilbyde bedre aftaler ligger i f.eks. at få længerevarende aftaler eller blive eneleverandør på deres område. Samtidig bliver de bedt om at komme med nye idéer til Arla. Det kan være forslag om at bruge tyndere pap til en emballage, færre typer af jordbærtilsætning til yoghurtproduktionen eller forslag om at spare på vand og energi.

I august og september skal leverandørerne vende tilbage med forslag til besparelserne.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663