Lille fremgang i første halvår - usikkerhed for andet halvår
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 04 maj 2005
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Mens resultatet for første halvår blev lidt bedre end forventet, er der fortsat usikkerhed om estimatet for hele året.
Arla Foods opnåede i første halvdel af regnskabsåret 2004/05 et resultat på 323 mio. kr. Det er en fremgang på 33 mio. kr. i forhold til halvårsresultatet for 2003/04, der var på 290 mio. kr.
Fremgangen skyldes blandt andet en lavere pris for råvaren hos andels- haverne.
“I de første seks måneder for regnskabsåret 2003/04 lå mælke- prisen ti øre højere i forhold til nu”, siger koncernøkonomidirektør Jørn Wendel Andersen.
”Mælkeprisen til andelshaverne falder især som følge af landbrugsreformen. Omlægningen af EU’s støtte- ordninger gør, at andelshaverne får færre penge for mælken gennem deres mejeriselskab og i stedet modtager en kompensation i direkte støtte”, siger han.
Prispres på hjemmemarkederne
Usikkerheden for det samlede årsresultat begrundes i det hårde prispres på hjemmemarkederne.
”Detailkæderne presser priserne over for leverandørerne, og vi oplever i øjeblikket historisk lave priser på mælk. I Danmark sælges mælk til 3,95 kr. pr. liter”, siger Jørn Wendel Andersen.
Dollarkursens fortsatte lave niveau påvirker ligeledes indtjeningen i selskabet. I øjeblikket ligger dollaren på ca. 5,75 kr. Det er 50 øre under budgetkursen, og der er ikke umiddelbart udsigt til nogen ændring.
Omkring 25 procent af Arla Foods’ eksportomsætning afregnes i dollar, og derfor er virksomheden udsat i forhold til en lav dollar.
Arla Foods’ bestyrelse nedsatte 1. april forædlingstillægget med et procentpoint fra ni til otte procent. Det svarer til en sænkning på to øre pr. kg mælk. Sænkningen var ifølge bestyrelsen nødvendig for at komme tilbage på det budgetterede niveau for efterbetalingen på fem øre.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.