Medarbejderne er mere tilfredse

Læs tid
1 min
Publiceret
19 januar 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Barometer-resultatet for 2004 viser en øget tilfredshed, men peger også på områder, der kan forbedres.

På alle spørgsmål i Arla Foods' medarbejderundersøgelse Barometer har der samlet set været fremgang.

Totalindeks, der udtrykker tilfredsheden, er på koncern-niveau på 64, hvilket er en stigning på 4 procent. Hele 72 procent siger, at de trives godt eller rigtig godt med deres arbejde. Også medarbejdernes oplevelse af ansvarlighed og engagement ligger højt.

Et af de områder, hvor der har været størst fremgang - på hele 11 procent - er kompetenceudvikling. Det handler om, at medarbejderen har deltaget i en medarbejdersamtale og har aftalt og gennemført en udviklingsplan.

”Tallene ligger i den bedste ende af store sammenlignelige virksomheder, og fremgangen er usædvanlig stor set i lyset af det høje niveau”, siger viceadministrerende direktør Andreas Lundby.

Bedre ledelse
Når det handler om medarbejdernes vurdering af den daglige ledelse, gives der også pæne karakterer, der kan måles som en fremgang på 4 procent. Fordi lederen spiller en vigtig rolle i hverdagen, ønsker koncernledelsen fortsat at sætte fokus på ledelse. Det drejer sig blandt andet om, at lederen skal hjælpe hver enkelt medarbejder med at finde frem til og udnytte sine muligheder bedst muligt. ”Barometer-målingerne og dialogsamtalerne har vist sig at være nogle af de allerbedste måder at forbedre tilfredsheden på”, konstaterer Andreas Lundby.

Flere end tidligere har gennemført en dialogsamtale, men koncernledelsen sætter som mål, at alle gennemfører en dialogsamtale i det kommende år, eller at man som minimum fastholder niveauet fra i år. Næsten halvdelen af medarbejderne mener, at arbejdet med resultaterne af Barometer har medført forbedringer i dagligdagen.

Til kamp mod stress
Allerede efter sidste års Barometer satte man fokus på stress, fordi 26 procent af medarbejderne sagde, at de ofte følte sig stressede på deres arbejde.

”Stress er et alvorligt problem, som vi alle har et ansvar for at løse. Trods vores stresspolitik og fokus på stress har dette tal ikke ændret sig. Derfor er det bydende nødvendigt at bevare fokus på håndtering og forebyggelse af stress”, konstaterer Andreas Lundby.

Der har været fremskridt siden sidste år, men problemet er fortsat alt for stort, mener koncernledelsen.

Når det gælder antallet af medarbejdere, der oplever mobning, så er der sket en forbedring, men 4,5 procent oplever stadig mobning, og det er uacceptabelt, mener koncernledelsen.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663