Milliontab hvis bro-rabat forsvinder

Læs tid
1 min
Publiceret
13 april 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods risikerer at miste cirka 1,4 mio. kr. om året, hvis rabatsystemerne på Storebæltsbroen forsvinder. EU-Kommissionen vil rejse en sag mod Danmark på grund af de rabatsystemer, som transportbranchen får, når lastbilerne kører over Storebælts- og Øresundsbroen. Jo flere gange lastbilerne kører over broerne, jo større bliver rabatterne, og da danske selskaber bruger broerne oftere end de udenlandske selskaber, giver ordningen de danske selskaber en fordel. Dermed kan ordningen vise sig at være ulovlig, fordi der er tale om direkte eller indirekte forskelsbehandling. Arla Foods er blandt de fem-seks største brugere af Storebæltsbroen, og i 2005 koster det 14 mio. kr. at lade Arlas lastbiler krydse Storebæltsbroen. Da selskabet får 10 procent rabat, risikerer selskabet derfor at miste 1,4 mio. kr. I 2004 brugte Division Danmarks distributionsbiler 13,3 mio. kr. på at komme over Storebælt, mens tankvognene brugte 1,3 mio. kr.

Datterselskabet Rynkeby Foods vil i år køre for 1,8 mio. kr. over Storebælt og vil således miste 180.000 kr. i rabat.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663