Ny mælkedrik med 30% færre kalorier end minimælk

Læs tid
1 min
Publiceret
07 oktober 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods er efter nytår klar med en mælkedrik til danskere, der ikke bryder sig om almindelig mælk og derfor ikke indtager den halve liter mager mælk om dagen, sådan som Ernæringsrådet og Danmarks Fødevareforskning anbefaler.

Den nye mælkedrik hedder
Arla Mini30® og er baseret på minimælk. Den indeholder 0,5% fedt ligesom minimælk, men over halvdelen af den naturligt forekommende laktose (mælkesukker) i mælken er fjernet. Derfor rummer Arla Mini30 omkring 30% færre kalorier end minimælk.

”Kun en ud af fire danske teenagepiger drikker den anbefalede mængde mager mælk. Også andre danskere, især en del kvinder, går uden om mælk og får dermed ikke den mængde kalcium og vitaminer, som deres krop har brug for. Enten fordi de mener, at mælk feder, eller fordi de ikke bryder sig om smagen af mælk”, siger kategorichef Karsten Jeppesen fra Arla.
I et glas minimælk (200 g) er der 320 kilojoule mod 222 kilojoule i et glas Arla Mini30, mens indholdet af kalcium er næsten det samme. Arla Mini30 er mere læskende, og giver ikke den normale mælkeeftersmag i munden.

”Vi fornemmer klart, at danske forbrugere ikke ønsker, at deres mælk skal tilsættes eksempelvis ekstra kalcium eller vitaminer. Derimod vil de gerne have reduceret de dele af mælken, som de ikke ønsker. Vi har i årevis sænket indholdet af fedt i mælk og andre mejeriprodukter. Nu fjerner vi så noget af laktosen og skaber en mælkedrik, som har færre kalorier”, siger Karsten Jeppesen, der forventer, at den nye mælkedrik kommer til at udgøre to-tre procent af mælkesalget i Danmark. ”Arla Mini30 er ikke en erstatning for den almindelige mælk, men et alternativ til dem, der af den ene eller anden grund har valgt mælken fra.”

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663