Ny organisation i Arla Foods
- Læs tid
- 4 min
- Publiceret
- 12 september 2005
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla Foods’ adm. direktør Peder Tuborgh er klar med en ny organisation for virksomheden.
I takt med at forbrugerne og kunderne hele tiden udvikler og ændrer sig, skal Arla Foods have en organisation, der kan tilpasse sig og ændre sig i takt med omverdenen. Aktiviteterne i Arla Foods samles derfor nu i fire store forretningsområder Consumer Nordic, Consumer International, Consumer UK og Global Ingredients. Samtidig skabes et nyt corporate center, som er en samling af tværgående funktioner.
De fire forretningsområder skal realisere strategien om at styrke Arlas positioner i Norden og på de internationale markeder for at sikre mælkeproducenterne en holdbar mælkepris også på langt sigt. De fire forretningsområder får ansvaret for alt fra produktion til salg og markedsføring for hver sit område.
”Det er i forretningen, vi finder drivkraften. Derfor skal så mange af vores aktiviteter som muligt ligge tæt på forretningen”, siger Peder Tuborgh.
Han gør samtidig op med det gamle begreb om hovedkontor og koncentrerer sig i stedet om at skabe et nyt corporate center, som er en samling af tværgående funktioner, hvor fysisk placering ikke er den væsentligste faktor.
Peder Tuborgh vil have ansvar, tydelighed og mobilitet
To måneder efter at adm. direktør Peder Tuborgh har sat sig i direktørstolen præsenterer han nu sin nye organisation. Hans helt klare budskab er, at den enkeltes ansvar skal gøres tydeligere, og at beslutningskraften skal øges igennem hele organisationen. Produkter og brands skal gøres globale, og mobiliteten blandt medarbejderne øges.
”Vi skal væk fra de gamle vaner med at have et livslangt arbejde i ét land og på ét område. Mobiliteten skal øges, og derfor skal medarbejderne i højere grad udnytte chancen for at arbejde i andre kulturer og i andre lande. Det er vigtigt for mig og derfor har jeg selv taget ansvaret i direktionen for HR-området”, siger Peder Tuborgh.
Han peger blandt andet på, at den nye organisation vil skabe en række spændende nye jobs med mere globalt sigte.
”Vi skal samtidig tydeliggøre, hvem der har ansvaret for hvad i organisationen, øge beslutningskraften samt nedbringe procestiden fra en opgave er stillet, til der kan præsenteres en løsning”, siger Peder Tuborgh.
Turbo på den internationale vækst
Samlingen i forretningsområdet Consumer International af de oversøiske og europæiske markeder samt produktionen af ost og smør har skabt en slagkraftig enhed, der kan sikre Arla vækst på de internationale markeder.
Første skridt bliver en forstærket indsats i markedsføringen på de europæiske markeder. Det røde Arla brand, som i de seneste år er kørt i stilling som paraplymærke for Arlas andre mærker, bliver spydspidsen i den intensiverede markedsføring.
”Vi har et erklæret mål om at blive den førende ost- og smørspecialist i Europa. Det eneste vi mangler for at nå det mål, er virkeligt stærke mærker. Vi har brugt de seneste år på at opbygge et konkurrencedygtigt sortiment og en effektiv produktionsplatform og vores salgsorganisation er tilstede på alle de attraktive markeder i Europa. Vi føler, at vi nu er klar til for alvor at geare op for forbrugermarkedsføringen. Der bliver ikke tale om en revolution, men derimod at vi trykker gaspedalen i bund”, siger Mikael Sternberg Christiansen.
Potentiale i Norden
Koncerndirektør Hans-Åke Hammarström bliver den øverste chef for Consumer Nordic i Arla Foods’ nye organisation. Det betyder, at han får det overordnede ansvar for det nordiske marked.
”Arla skal blive en endnu bedre aktør på det nordiske marked. Vi skal naturligvis have fokus på Danmark og Sverige, men også se potentialet i hele Norden. For vi har store muligheder for at vokse med vort fantastiske sortiment og vores samlede kapacitet”, siger Hans-Åke Hammarström.
Consumer International
Under Consumer International samles Arlas salg af ost og smør uden for de tre hjemmemarkeder Danmark, Sverige og England. Division Produktion, og dermed Arlas produktion af ost og smør på driftsstederne i Sverige og Danmark, hører frem over også under Consumer International.
Direktør for Division Europa Mikael Sternberg Christiansen bliver chef for Consumer International.
Consumer International tæller 5.900 ansatte og har en samlet omsætning på 8,1 mia. kr.
Consumer Nordic
Under Consumer Nordic samles hjemmemarkederne Danmark og Sverige samt Finland og Norge. Produktionen af friskvareprodukter vil også høre under Consumer Nordic.
Koncerndirektør Hans-Åke Hammarström bliver den øverste chef for Consumer Nordic med det overordnede ansvar for det nordiske marked. Som afløser for Hans-Åke Hammarström som divisionsdirektør i Division Sverige er Anders Svensson udpeget. Ny på posten som divisionsdirektør i Danmark er Tim Ørting Jørgensen.
Consumer Nordic tæller 4.500 ansatte og har en samlet omsætning på 16, 2 mia. kr.
Global Ingredients
Under Global Ingredients samles Arlas produktions- og salgsaktiviteter inden for mælkepulver og valleprotein.
Direktør for Arla Foods Ingredients Peter Lauritzen fortsætter som ansvarlig for forretningsområdet Global Ingredients. Omsætningen på mælkepulver er på 4,7 mia. kr. og området tæller 1.600 ansatte.
Consumer UK
Aktiviteterne omfatter Arla Foods UK plc, Arla Foods’ samarbejde med Fonterra om smør og blandingsprodukter samt eksportaktiviterne fra Sverige og Danmark til UK.
Consumer UK har en omsætning på 15 mia. kr. og beskæftiger 6.300 medarbejdere.
Koncerndirektør Kim Nielsen vil med base i England få det overordnede ansvar for Consumer UK.
Corporate centre
Corporate Center skal fremover varetage de globale opgaver, som går på tværs i virksomheden. Corporate Center er delt op i fire arbejdsområder:
Corporate Commerce: omfatter blandt andet koncernmarketing, tværgående forskning og udvikling. Det ledes af Andreas Lundby.
Corporate Supply Chain omfatter mælkeforsyning, teknik, globalt indkøb og investering. Det ledes Povl Krogsgaard.
Corporate Finance & IT varetager forhold vedrørende finans, økonomi, IT samt jura. Det ledes af Jørn Wendel Andersen.
Corporate Affairs omfatter ejerkontakt, Koncern HR, kommunikation og Koncernudvikling. Det ledes af Peder Tuborgh.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.