Arla Foods køber varemærket Bregott
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 03 juli 2006
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla Foods køber Sveriges stærkeste varemærke for blandingsprodukter Bregott, der svarer til det danske Kærgården. Arla Foods har ejet mærket sammen med andre svenske mejerier, men bliver nu eneejer.
Markedet for blandingsprodukter er strategisk vigtigt for Arla Foods, og det er baggrunden for købet.
”Selvfølgelig er det attraktivt at overtage Sveriges stærkeste varemærke for blandingsprodukter, og nu kan vi sikre en langsigtet udvikling af Bregott”, siger Anders Svensson, divisionsdirektør for Division Sverige.
Bregott blev et varemærke i 1969, og i 2000 indgik varemærket i aktieselskabet Bregott AB, som blev dannet af Arla Foods, Skånemejerier, Milko, Norrmejerier, Gefleortens Mejeriförening, Falköpings Mejeri og brancheorganisationen Svensk Mjölk. Arla Foods var hovedaktionær, og beslutningen om, at selskabet også skulle være eneaktionær, blev taget i Bregott Abs bestyrelse, som består af repræsentanter fra de nævnte mejerier. Konkurrencemyndighederne har accepteret købet.
Varemærket forventes at omsætte for ca. 485 millioner dkr. i 2006. Købssummen er ikke offentliggjort.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.