Arla forsøger et comeback i Mellemøsten
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 18 marts 2006
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Gennem en aktiv markedsføringsindsats forsøger Arla Foods nu at vende tilbage til butikshylderne på de mellemøstlige markeder. Siden slutningen af januar har arabiske forbrugere gennemført en 100 pct. effektiv boykot af varer fra Arla i protest mod Muhammed-tegningerne. Det skal en helsidesannonce i 25 arabiske aviser på søndag være med til at ændre på.
I annoncen fortæller Arla om sin 40 år lange historie i Mellemøsten og om sin baggrund som andelsvirksomhed ejet af danske og svenske landmænd. Desuden gentages den afstandtagen til tegningerne, som blev meddelt arabiske forretningsforbindelser og medier på fødevaremessen Gulfood i Dubai i sidste måned.
Annoncen fortæller, at Arla gennem sine 40 år i Mellemøsten har lært, at retfærdighed og tolerance er fundamentale værdier i islam. Men, konstaterer annoncen, Arla bliver ikke ramt på grund af egne handlinger. På den baggrund bliver forbrugerne bedt om at genoverveje deres holdning til Arla.
”Vi håber, at annoncen vil få de arabiske forbrugere til at overveje, om det er fair at boykotte en mejerivirksomhed, som intet har med tegningerne at gøre,” siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla.
Arlas bedste skøn er, at virksomheden og dermed mælkeproducenterne i år taber 400 millioner kroner på boykotten i Mellemøsten. Skønnet forudsætter dog, at salget af ost og smør kommer i gang inden for de næste par uger, samt at Arla inden udgangen af året sælger halvdelen af de mængder, som blev solgt før boykotten.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.