Arla samler mejeribranchen til seminar om råmælksoste

Læs tid
1 min
Publiceret
22 juni 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

I dag samles danske mejerier på Steensgaard Herregård for at genrejse traditionen for at producere råmælksoste med udgangspunkt i nordisk madkultur.

Arla inviterer alle danske mejerier til et seminar, hvor branchen i fællesskab tager første spadestik til at producere råmælksoste på niveau med de bedste i Verden. Skal dette ambitiøse mål nås, skal der fremelskes en ostekultur præget af enorm mangfoldighed som vi kender det fra eksempelvis Frankrig. Det betyder, at man skal arbejde med den rå mælk, hvor foder og korace har stor betydning, fordi råvarens karakter i højere grad træder frem i råmælksost. Det indebærer et paradigmeskift for branchen, og naturen, håndværket og samarbejdet mellem landmanden og mejeriet kommer i højsædet.

Der produceres i dag udmærkede mejeriprodukter i Danmark og i resten af Norden, men kun ganske få af produkterne formidler en klar historie om deres nordiske herkomst. Emnerne på seminaret spænder derfor fra spørgsmålet om, hvordan der kan skabes oste med en enestående smag og historie baseret på ostens oprindelse, til mælkekvalitet og fødevaresikkerhed.

Baggrunden for seminaret er også at opdyrke et nyt forretningsområde, der på sigt kan blive til en god forretning. Efterspørgselen efter de dyreste oste, som typisk er fremstillet af upasteuriseret mælk, er stigende, men stort set hele salget består af udenlandsk ost. Succeskriteriet er derfor at udvikle råmælksoste, der falder i forbrugernes smag.
Koens race og dens foder får stor betydning, når man udvikler råmælksoste, fordi råvarens særpræg i højere grad træder frem i smagen.

Det er en opgave, som ingen mejerier kan løfte alene. Det kræver vidensudveksling og kompetenceudvikling på tværs af sektorer, hvor der er stor fokus på samspillet mellem fødevaresikkerhed, smag og natur.

”Vi kan se, at efterspørgselen efter produkter med en enestående smag og historie er voksende. Med dette seminar tager vi, sammen med vores kolleger i branchen, de første skridt på vejen mod at skabe råmælksoste med en helt egen identitet og unik smag,” siger Katrine Hvid Ellegård, New Venture Manager i Arla.

Læs også fra 26.08.2005:Arla vil udvikle helt nye danske oste af rå mælk

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663