Arlas salg i Mellemøsten er på 15-20% af det normale

Læs tid
1 min
Publiceret
23 maj 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods er fortsat hårdt ramt af de mellemøstlige forbrugeres reaktion på Muhammed-tegningerne. Selv om dansk smør, ost og mælkepulver er vendt tilbage i et stort antal butikker i Mellemøsten, er salget på et lavt – om end stigende – niveau.

I Saudi Arabien, hvor Arla sælger to-tredjedele af sine produkter, ligger omsætningen på 10-15% af niveauet før boykotten.
”På det saudiske marked går mange forbrugere stadig uden om danske produkter. Enten fordi de stadig ønsker at boykotte, eller fordi de er blevet vant til at købe konkurrenternes produkter. Det er positivt, at vi er tilbage på hylderne i mange butikker, og at salget stiger. Men vi har et langt, sejt stykke arbejde foran os,” siger Finn Hansen.

På en række af de øvrige, mindre markeder i regionen er det lykkedes at vinde en stor del af det tabte marked tilbage. Bedst går det i Emiraterne, Bahrain, Oman, Yemen og Libanon, hvor salget er på mellem 50 og 90 procent af det normale.

Alt i alt har Arla opnået et salg på 15-20% af niveauet før boykotten i hele Mellemøsten og Nordafrika.
Sidste år var Arlas omsætning i området godt tre milliarder kroner.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663