Japanerne skal vænnes til det røde Arla-brand
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 18 oktober 2006
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
En bred vifte af varemærker for Arla-oste i Japan erstattes nu af det røde Arla Masterbrand. Overgangen er allerede sat i gang og skal være gennemført i løbet af foråret 2007.
Cream cheese i 50 g. indpakning, som japanerne nu kan købe.
I de senere år er Apetina, Finello og Buko – Arla varemærker, som er kendte i andre dele af verden – blevet lanceret på det japanske marked. Men der findes stadig en række mindre varemærker, som kun eksisterer i Japan, og disse skal nu samles under det røde Arla Masterbrand. Initiativet stemmer overens med Arlas strategi om, at antallet af varemærker skal mindskes drastisk.
”Vi vil gerne styrke vores position i Japan. Derfor er det nødvendigt, at vi kigger vores strategi igennem og får en tydeligere markedsføring,” siger produktansvarlig Jannie Illum Andersen fra Business Unit Asia/Americas.
Arbejdet blev påbegyndt før sommeren, da Dofo – varemærket for Blue camembert, brie og især cream cheese i 50 g. indpakning – fik nyt design med det røde Arla-mærke på emballagen.
”Selvom det velkendt Dofo-logo er fjernet og at billedet på emballagen er helt nyt, er det lykkedes os at opretholde vores volumen,” siger Jannie Illum Andersen.
En vigtig forklaring på, at overgangen er lykkedes, er at Arla har taget større kontrol over markedsføringen. Tidligere var selskabet mere afhængig af, at de forskellige importørere selv tog inititativer til blandt andet kampagner i butikkerne.
”Vi har nu gennemført to markedsføringskampagner og planlagt en tredje i november og december. Det er imponerende præsentationer med stærkt fokus på det røde Arla Masterbrand. Og demonstratriserne, som reklamerer for vores produkter i butikkerne, bærer t-shirts, forklæder og kasketter med vores logo på,” beretter Jannie Illum Andersen.
Trods fremstødet i detailhandlen er det først og fremmest i industrien og i food service, at man finder Arlas japanske kunder. Selskabets samlede produktion af ost til Japan var cirka 8000 ton i regnskabsåret 2004/05. I denne mængde indgår også den ost, som Arla fremstiller efter ordre fra andre virksomheder.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.